Klantcase KLM

Dat Big Data de aankomende jaren steeds belangrijker worden, was KLM niet onbekend. Het belangrijkste vraagstuk was echter: Hoe zetten we Big Data op een effectiever manier in, zodat ze waardevolle informatie opleveren? Om hier meer inzicht in te krijgen, volgde Cosmando Byarugaba, Project Lead Big Data Analytics, de cursus Big Data bij Eduvision. De belangrijkste reden hiervoor was om meer te weten komen over hoe je Big Data techniek toepast, welke processen daarbij gepaard gaan en welke methodiek je gebruikt om een dataplatform te optimaliseren.

Na de cursus is KLM het Big Data platform gaan optimaliseren, waarbij ze gebruikmaken van Hadoop. Met dit open-source softwareframework kunnen ze data die afkomstig zijn van verschillende bronnen aan elkaar koppelen en met elkaar integreren. Op deze manier komen ze tot waardevolle (klant)inzichten.

"De cursus heeft ons meer inzicht gegeven in de mogelijkheden van Big Data en hoe wij de techniek binnen onze organisatie nog beter kunnen toepassen"
--Byarugaba, KLM

In de toekomst zullen nieuwe Big Data technologieën niet alleen voordelen voor bedrijven als KLM opleveren, maar kunnen de organisaties ook de klant beter van dienst zijn. Een voorbeeld van optimale dienstverlening is dat je klanten die op zoek zijn naar een vakantie, enkel vakantiebestemmingen aanbiedt op je website en geen businessreizen.