4 tips om uw AdWords campagne optimaliseren

Auteur:

Door: Arjan Griffioen
Gepubliceerd op: 28-08-2013

Uw Google AdWords campagne optimaliseren. In essentie is Google natuurlijk om de internetgebruikers wegwijs te maken op het wereldwijde web. Om ervoor te zorgen dat u als bezoekers daadwerkelijk datgene vindt dat u zoekt heeft Google kwaliteitsscores in het leven geroepen. Het is dus niet zo dat wanneer u meer betaald u ook automatisch hoger met uw advertentie in Google komt. Nee, Google wil weten hoe relevant uw advertentie is. Is deze relevant genoeg wordt uw advertentie misschien wel vertoont. Hoe hoger de kwaliteitsscore is, hoe groter de kans is dat u vertoont wordt én op een betere positie. Hoe hoger uw kwaliteitsscore is, hoe MINDER u betaalt voor een klik op uw advertentie, ik leg u straks uit hoe dat zit. Eerst een aantal tips om uw kwaliteitsscore te verbeteren.

Relevantie, dat is dus waar het om draait. Maar hoe zorgt u ervoor dat Google uw advertentie relevant vindt? Dat heeft u grotendeels zelf in de hand. Het begint bij de zoekwoorden waarop u wilt dat uw advertentie gevonden/vertoond wordt.

Tip 1

Wees zo nauwkeurig mogelijk bij het selecteren van uw zoekwoorden. Zoekwoorden als ‘bloemen’, ‘foto’, ‘feestje’ etc. wordt misschien wel veel op gezocht, maar zeggen eerlijk gezegd niet zoveel over wat u écht te bieden heeft. De eerste gedachte is misschien, laat ik zoveel mogelijk zoekwoorden selecteren, zodat mijn advertentie vaak wordt vertoont. Maar u zult zien dat dit uw CTR (klikratio) niet ten goede komt en dat zorgt ervoor dat uw kwaliteitsscore lager zal uitvallen.

Tip 2

Gebruik voor elke AdWords campagne een relevante bestemmingspagina, laat de bezoekers dus niet uitkomen op uw homepage van uw website. AdWords campagnes zijn ideaal ter ondersteuning van een (marketing)actie. Laat de bezoekers daarom direct uitkomen op de pagina waar zij gebruik kunnen maken van de betreffende actie. Google kijkt ook naar de teksten op uw bestemmingspagina; sluiten deze aan op de zoekwoorden die u heeft geselecteerd? Oftwel; hoe relevant is de bestemmingspagina.

Tip 3

Klinkt misschien wat vreemd, maar het is ook belangrijk dat u zoekwoorden uitsluit. Wanneer wilt u dat uw advertentie absoluut niet vertoont wordt. U voorkomt hiermee dat uw advertentie onnodig vaak vertoond wordt aan mensen voor wie deze niet relevant zou zijn. Aangezien u verwacht dat u bij dergelijke zoekopdrachten toch geen klik kunt realiseren, werkt dit alleen maar nadelig voor uw CTR en dus uw kwaliteitsscore.

Tip 4

Wilt u een succesvolle AdWords campagne, dan zult u echt meer dan meer dan 1 advertentie moeten maken. Experimenteer ook om erachter te komen wat wel en wat juist niet werkt. Een goede advertenties bevat in ieder geval:

  • Een zoekwoord in de titel
  • Omschrijving van uw UBR (unique buying reason) of;
  • Uw USP (unique selling point)
  • Een ‘Call to Action’; roept op tot actie
  • Een url naar een relevante bestemmingspagina

Wanneer u meerdere advertenties heeft lopen, kunt u verschillende zoekwoorden gebruiken.

Onderhouden

Uw AdWords campagne is nu grotendeels geoptimaliseerd, maar het blijft zaak om dit bij te houden. Welke zoekwoorden doen het goed? Welke niet? Welke advertenties werken? Wat werkt juist niet? Zo kunt u uw campagne verder bijschaven en gaat uw CTR verder omhoog.

Een hoge CTR...

Dit heb ik al een paar keer laten vallen en dat is niet zomaar. Een hoge CTR betekent namelijk dat uw advertentie relevant genoeg is en bezoekers er graag op klikken. Eerder had ik al gezegd dat een hogere relevantie van belang is voor de kwaliteitsscore. U krijgt niet alleen meer bezoekers naar uw bestemmingspagina, Google zal uw hoge kwaliteitsscore ook belonen met een lagere prijs per klik (CPC).

Zo bespaart u dus weer kosten en gaat uw rendement omhoog!

Contactgegevens:

Web Oppep
Frankrijklaan 6A
2391 PX Hazerswoude Dorp
Tel. 088 – 777 9 000
info@weboppep.nl

Orginele blog: http://www.weboppep.nl/

Terug