5 geheime tips om van je website een sales machine te maken!

Auteur:

De huidige generatie websites hebben een duidelijk doel: werken als een sales machine, iets ruimer bekeken: de bezoeker moet iets gaan doen op die site wat uiteindelijk iets oplevert. Dat kan een sale zijn, maar ook het inschrijven voor een nieuwsbrief, een brochure aanvraag, chatten met een medewerker of welke vorm van gelukt resultaat het ook mag zijn. De vraag is altijd hetzelfde: hoe maak je nu een "sales-machine" van je site?

Tip 1: weet wat de bezoeker doet

Zou je niet gewoon stiekem achter je bezoeker gaan staan en over zijn schouder meekijken wat hij nu eigenlijk doet op je site? Hoe navigeert hij? Wat laat hij links liggen? Die pagina waarvan jij dacht dat hij fantastisch was blijkt in de praktijk toch iets minder goed te werken. Echte bezoekers leveren echte input.

Hoe doe je dat? Gelukkig zijn daar tools voor tegenwoordig. Een van de toonaangevende tools op dit gebied heet Mouseflow. Hiermee kun je zien welk gedrag je bezoekers vertonen op je site. Installeer het gewoon eens, de goedkoopste versie is gratis. Het geeft je al vrij snel inzicht in wat werkt en wat niet.

Tip 2: TESTEN!

Alle succesvolle websites testen. Bedrijven als Coolblue en Zalando hebben hele testteams. Ze testen werkelijk alles: van de kleur tot een knop tot de grootte van een lettertype. Ingewikkeld? Mwoah, dat valt wel mee. Natuurlijk is niet alles gemakkelijk te testen, maar begin gewoon eens klein. Met een tool zoals Visual Website Optimizer kun je beginnen met eenvoudige A/B tests: de ene bezoeker laat je een groene knop zien en de andere bezoeker een paarse. En ja, de best converterende kleur hoeft niet perse jouw persoonlijke voorkeur te zijn :-)

Tip 3: Maak je website veilig

Veiligheid is troef. Onveilige sites, zonder een veiligheidscertificaat, worden door Google steeds verder in de ban gedaan. Ik hoor je denken: ja en? Nou, je wilt wel hoog in Google eindigen en gezien het feit dat Google dit onderdeel maakt van de plek die ze je toebedelen… Gewoon doen dus. Het kost niet de wereld: zo’n 20-30 euro per site per jaar. Elke provider kan het voor je regelen.

Tip 4: Sneeeeeeeeeeelheid van je site

Wachten houden we niet van. Sites moeten snel zijn. En niet een beetje, nee echt snel. Sites moesten natuurlijk al responsive zijn, we leven immers in de wereld van heel veel verschillende devices, maar tegenwoordig wordt snelheid ook gezien als een onderdeel van optimalisatie. Wat is dan snel?

Daar heb je em weer: dat bepaalt Google. Tik je url maar eens in op hun Pagespeed site op https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/. Je krijgt dan naast een ranking (staat die wel in het groen?) ook een hele lijst met aanwijzingen die je in je site zou kunnen doorvoeren. Vrijblijvend? Nauwelijks. Wil je hoog in Google eindigen? Gebruik je Adwords? Dan weet je wat je te doen staat.

Tip 5: Aanmelden bij Google Mijn Bedrijf

Het lijkt wel een echt Google artikel te worden he? Maar ja, Google is toevallig wel een van de belangrijkste partijen op website gebied. Dus ok, laten we eens kijken. Google is een tijdje terug gestart met Mijn Bedrijf. En ja, zoiets bestond inderdaad al, maar ze hebben het nu gebundeld. Het geeft je bedrijf of organisatie een soort plek in Google, inclusief openingstijden, telefoonnummer, foto’s en recensies. Wel handig, want het is een mooie extra plek in Google. Wel doen dus. Mocht je het handig vinden: er is een app voor iOS (Iphone, Ipad) en Android (uiteraard, want van Google zelf).

Meer weten? Natuurlijk!

Natuurlijk is er veel meer op dit gebied. Wil je nu echt je site hoger in Google hebben? Of beter scoren in Adwords?

Ik wil veel hoger scoren in Google!

Cursus Zoekmachinemarketing Professional

Vraag de brochure aan
Bekijk de startdata

Cursus Adwords Professional

Vraag de brochure aan
Bekijk de startdata

Gratis webinars

Webinar Hoger scoren in Google. Schrijf je meteen in
Webinar Scoren met Adwords. Schrijf je meteen in

Terug