Pinterest introduceert rich pins voor merken

Auteur:

Door: Evi Desender, Wijs.be
Gepubliceerd op: 30-05-2013

“Make your product, recipe or movie pins more useful.” Met die belofte lanceerde Pinterest onlangs een nieuwe feature: rich pins. Het laat e-commerce bedrijven en merken toe aan hun gepinde items belangrijke informatie toe te voegen om hun bezoekers en conversies via Pinterest te boosten. Tijd voor een korte evaluatie.

Wat houden 'rich pins' concreet in?

Rich pins zijn gepinde items (foto's of video's) waaraan extra details worden toegevoegd. Je kan ze vergelijken met rich snippets in Google. Ze bieden gebruikers gestructureerde stukjes informatie aan die een zoekresultaat, pagina of post relevanter maken.

Er bestaan momenteel drie soorten rich pins: voor producten, recepten en films.

1. Rich pins voor producten

De meest interessante rich pin voor e-commerce bedrijven is ongetwijfeld de product pin. Deze pin toont naast foto en titel ook de prijs, beschikbaarheid en waar je het product kan verkrijgen. Alle informatie wordt bovendien real-time weergegeven. Je vindt de product pins nu al bij grote retailers als eBay, ASOS of Etsy.

2. Rich pins voor recepten

Recipe pins geven informatie weer over de gebruikte ingrediënten, de totale kooktijd en voor hoeveel personen de maaltijd geschikt is. Onder meer 101 Cookbooks en Bon Appetit hebben de recipe pins geïmplementeerd.

3. Rich pins voor films

Rich movie pins bevatten ratings van gebruikers en informatie over de regisseur en cast. Merken die de movie pins reeds gebruiken zijn bijvoorbeeld Netflix en Flixter.

De meerwaarde van rich pins voor merken

Tot voor kort was je als merk op Pinterest beperkt tot branded pins met een foto, een begeleidende titel en een link naar je website. Uit onderzoek van Rosetta blijkt echter dat Pinterest een impactvol sociaal netwerk is voor e-commerce. De conversieratio ligt bijvoorbeeld twee keer zo hoog op Pinterest als op Facebook omdat gebruikers verder zitten in het aankoopproces. Door hun hoge focus op specifieke producten gaan Pinterest gebruikers volgens Shopify 10% vaker tot een aankoop over dan op andere sociale netwerken. Ze geven ook gemiddeld meer uit. Bovendien zouden pins mét prijsvermelding 36% meer aankopen genereren dan pins zonder. Het antwoord van Pinterest? Rich pins!

De voordelen zijn dus legio:

  • Meer relevantie voor de gebruiker
  • Meer zichtbaarheid voor merken
  • Betere integratie van producten
  • Meer consequente naamgeving

Welke bedrijven hebben het meest baat bij rich pins?

De feature is vooral interessant voor e-commerce bedrijven die reeds een actieve community hebben op Pinterest. Zeker voor e-shops gespecialiseerd in mode, beauty, interieur of gadgets zijn de rich pins een dankbare uitbreiding. Ook sites met een snel veranderend aanbod zijn sterk gebaat bij rich pins, dankzij de informatie over beschikbaarheid.

Moeten we nu als merk massaal inzetten op rich pins? Niet onmiddellijk. Er zijn een aantal belangrijke nadelen waar je best rekening mee houdt voor je de feature aanvraagt.

Niet geschikt voor alle producten

Voor heel wat producten is prijs of beschikbaarheid niet de doorslaggevende factor. Denk aan emotionele aankopen of producten met een hoge aankoopprijs. Heel wat consumenten pinnen ook een foto omwille van de sfeer, look of stijl. Op dat moment schrik je de consument eerder af met rich pins.

(Nog) geen multi-tagging mogelijk

Tot op heden is het niet mogelijk om meerdere producten te taggen. Denk aan de talrijke outfits of interieursferen die dagelijks verschijnen op Pinterest. Voorlopig moet je je daar als bedrijf beperken tot het taggen van één product.

Gevaar voor kannibalisatie

Meer engagement op Pinterest, minder engagement op je website? Hoe rijker de informatie op Pinterest, hoe minder reden je hebt als consument om door te klikken naar een website. De kans is dus reëel dat je doorklikratio en de gemiddelde bezoekduur op je website afneemt naargelang het engagement van bezoekers op Pinterest toeneemt.

Vrij technische implementatie

Je moet over de nodige dosis technische kennis beschikken om rich pins te activeren voor je e-commerce website. De eerste stap bestaat eruit metatags toe te voegen aan je site. Vervolgens moeten de pins worden gevalideerd en aangevraagd bij Pinterest zelf.

Een nieuw business model voor Pinterest?

What’s in it for Pinterest? Er wordt volop gespeculeerd dat de rich pins een eerste aanzet zijn tot een nieuw, winstgevend business model. Als deze feature succesvol blijkt, zou Pinterest ze op termijn betalend kunnen maken. Bovendien kan het platform hiermee een gigantische database uitbouwen aan afbeeldingen, producten en productdetails. Zo verstevigt Pinterest op langere termijn haar positie als een van de grootste sociale netwerken én zoekmachines ter wereld.

Blog aangeboden door: Wijs.be

Terug