5 quick wins in affiliate marketing

Auteur:

Door: Hella de Weger, CrowdMedia
Gepubliceerd op: 11-07-2012

1. Direct contact met je affiliates

Als je direct contact hebt met je affiliates, gaat er een wereld voor je open aan gratis tips om je programma te verbeteren. Affiliates kennen de programma’s van je concurrenten en weten precies wat wel en niet scoort. Als je ze eens vraagt wat ze van jouw programma vinden:

  • Weet je wat je moet veranderen aan je banners?
  • Weet je wat je moet veranderen aan je landingspagina’s?
  • Weet je wat ze vinden van je keuring?
  • Kun je samen testen welke landingspagina’s het beste werken?
  • Weet je tegen welke eCPC’s van concurrenten je moet vechten (en dus of je je vergoeding moet verhogen of de conversie op je website moet verbeteren d.m.v. a/b testing)?
  • Weten ze dat jij hetkanaal serieus neemt (krediet!)?
  • Etc.

2. Werk niet samen met teveel netwerken

Sommige experts zeggen dat je met zoveel mogelijk netwerken moet samenwerken, om een zo groot mogelijke base aan affiliates aan te spreken. Wij zien dat anders.

  1. Hoe meer netwerken, hoe meer werk. Hoe meer werk, hoe minder tijd om je te richten op je programma.
  2. De netwerken gaan concurreren met elkaar. Dat betekent dat ze bezig zijn met de affiliate te overtuigen dat ze zaken moeten doen via hen. De tijd die ze daarin steken, kunnen ze ook steken in jouw helpen met het programma.
  3. Affiliates zitten zelf vaak bij meerdere netwerken om een groot aanbod van adverteerders te hebben. In aantallen schiet je er niet veel mee op om bij meerdere netwerken te gaan zitten.

3. Check je eCPC

Als je je eCPC in de gaten houdt, en je weet per affiliategroep welke eCPC zij ongeveer wenselijk vinden, dan weet je of je je vergoeding moet verhogen of de conversie op je website moet verhogen. Aan de andere kant weet je het ook meteen wanneer je eCPC aan de hoge kant is. In zo’n geval kan je de vergoeding naar beneden bijstellen. Dus wanneer je flink hebt getest op je site en behoorlijke conversieverbeteringen hebt doorgevoerd, bekijk dan de eCPC van je programma en kijk of de vergoeding naar beneden kan.

4. Keur je leads op tijd (of communiceer!)

Affiliates houden er niet van wanneer het maanden duurt voordat je leads keurt. Vergeet niet dat zij de vergoedingen die jij betaalt, weer willen investeren om bezoek naar hun eigen website te krijgen. Keur je leads dus op tijd. Hoe sneller je keurt, hoe beter. Kan je niet snel keuren, omdat je bijvoorbeeld afhankelijk bent van interne keuringsprocessen? Niet erg, maar communiceer dit dan met je affiliates. Dan weten ze vooraf waar ze aan toe zijn.

5. Kijk niet alleen naar je programma, maar ook naar je website!

Zoals ook in punt 3 naar voren komt: bekijk niet alleen je programma. Wanneer je je eigen site optimaliseert, heeft dit ook een groot effect op het affiliatekanaal. Niet alleen op de aantallen sales die je binnenhaalt, maar ook op de vergoeding, die dan misschien wel naar beneden kan.

Blog aangeboden door: CrowdMedia

Contactgegevens:

CrowdMedia
Ceintuurbaan 15
8022 AW Zwolle
T: 038-7503493
info@crowdmedia.nl

Terug