Referral Marketing - de marketingstrategie met de hoogste ROI

Auteur:

Door: Martijn Meijer, B2B-Marketeers
Gepubliceerd op: 15-03-2013

Je prijst jezelf gelukkig met een hoge klanttevredenheid. Logisch, zakelijke klanten die tevreden zijn, zijn loyaal en dragen duurzaam bij aan de omzet. Maar er zit veel meer in! Met Referral marketing haal je meer uit de tevreden klant. Onlangs heb ik me verder verdiept in dit onderwerp, onder meer met het praktische boekje Duct Tape Marketing van MKB marketing adviseur John Jantsch. Wat kunnen we verwachten van referral marketing?

Referral Marketing als strategie

Referral marketing is een methodiek om tevreden klanten en andere goede contacten te activeren als ambassadeurs voor jou of jouw organisatie. Door ambassadeurs gericht te informeren, promoten en belonen, is de kans groter dat zij een goed woordje voor je doen en jou, je producten en diensten aanprijzen.

Word-of-mouth is krachtig en geeft vertrouwen

Een ander veelgebruikt concept voor referral marketing is word-of-mouth. In mijn eerdere blog over word-of-mouth volgens Steven Van Belleghem vertelde ik dat we bijzondere tijden beleven waarin de interactie tussen mensen verandert. Offline business wordt real-time aangevuld met online communicatie. Mond tot mondreclame is de aankoopmotivator nummer 1. Aanbevelingen van andere mensen tellen heel zwaar, deze bron van informatie wordt als de meest betrouwbare gezien. Tevreden klanten zijn daarom de ideale basis voor het werven van gekwalificeerde leads, nieuwe klanten en herhaalopdrachten. Zeker bij complexe producten en de zakelijke dienstverlening! Jouw boodschap ontleent geloofwaardigheid aan het vertrouwen dat potentiele klanten hebben in jouw ambassadeur.

Vraag om aanbeveligngen

Meestal gaan klanten helaas niet vanzelf praten over jouw geweldige bedrijf. Ligt het vragen om aanbevelingen gevoelig binnen jouw bedrijf? De hoogste tijd om daarover heen te stappen. Als je een gewaardeerde dienst of product aanbiedt, zijn klanten graag bereid om je verder te helpen. Mensen vinden het zelfs geweldig om aanbevelingen te doen. Is het niet om anderen te helpen, dan doen ze het wel omdat er zelf beter vanaf komen: ze lijken slim, loyaal, innovatief, degelijk… Aan jou de taak om dit mogelijk te maken!

Marketingstrategie met een hoge ROI

Het stimuleren van aanbevelingen als marketingstrategie loont. Het inzetten van ambassadeurs is een van de effectiefste en goedkoopste vormen van marketing. De leads zijn vaak van hoge kwaliteit, mits je natuurlijk duidelijk communiceert wie je ideale klanten zijn. Ook betalen zij vaak een betere prijs voor je product. En het legt binnen jouw bedrijf automatisch de focus op het zo blij mogelijk maken van je huidige klanten. Dus je wordt er als organisatie ook beter van.

Flip the funnel

De Amerikaanse marketing consultant Joseph Jaffe noemt referral marketing als een belangrijk bijeffect. In mijn blog Flip the Funnel staat beschreven hoe het omkeren van de salesfunnel kan leiden tot nieuwe verkopen, als een megafoon waarmee je nieuwe contacten kan bereiken. Het is een manier om je business te laten groeien van binnenuit. Als je dit aanbevelingsproces structureert en stimuleert, kan het een zeer effectief middel voor groei van je merk worden.

Blog aangeboden door: B2B-Marketeers

Terug