Verleid je bezoekers met e-mailmarketing

Auteur:

Door: Linda Oosterveld , Eigen & Wijze Internet Marketing
Gepubliceerd op: 04-03-2013

Heb jij de kracht van e-mailmarketing al ontdekt? Of stuur jij je klanten gewoon af en toe een mailing en hoop je dat het wat oplevert? Het stellen van doelen met daarbij de juiste strategie is belangrijk om e-mailmarketing effectief in te zetten.

Wat wil je bereiken??

Bedenk goed waar je naar toe wilt. Wat wil je bereiken? Zet je doelen helder uiteen en bepaal daarna de strategische stappen die je wilt zetten om de doelen te behalen. De doelstellingen zijn in de grote lijnen drieledig:

  • Acquisitie: Nieuwe klanten werven
  • Retentie: Bestaande klanten vasthouden
  • Groei: Orderwaarde of ordergrootte vergroten

Bepaal vervolgens je route. Hoe ga je dit doel bereiken?

De customer journey?

Het proces van oriëntatie tot aankoop wordt ook wel de Customer Journey genoemd. Deze ‘klantreis’ begint op het moment dat er enigszins behoefte ontstaat aan een bepaalde product of dienst. Daarna volgen allerlei stappen: van oriëntatieproces tot een uiteindelijke aanschaf of keuze om het product toch niet te kopen. Dit gebeurt via allerlei contactmomenten en kanalen. Bijvoorbeeld een fysiek klantcontact, een reclamebanner, een TV-spot of een gesprek met de buurman over het product en ga zo maar door.

Benut e-mailmarketing

Met e-mailmarketing kun je veel invloed uitoefenen op deze customer journey. Wanneer je merkt dat er interesse is voor een bepaald product of een dienst, kun je hierop inhaken.

Dit kun je doen door een mailing te sturen die afgestemd is op deze persoon. Bepaal hier je eigen manier in. Door combinaties van opeenvolgende mailingen te maken, ontwerp je je eigen e-mailmarketing campagne.

Infographic

What’s in it for me?

Een pakkende onderwerp regel is essentieel. Dit is namelijk het moment waarop je de eerste belangstelling moet trekken. Het is bepalend voor het wel of niet openen van de mailing.?

Probeer op emotie in te spelen door de zin niet vanuit jezelf te formuleren, maar vanuit het klantperspectief. Dus noem vooral het voordeel van de klant en wees concreet in je aanbod.

Een goed voorbeeld van HEMA: “Stapel nu je voordeel! | Nieuwe collectie | Alle wijnen 2e halve prijs”. Hier wordt de lezer getriggerd met voordeel, een nieuwe collectie en een concrete aanbieding.

Wanneer stuur ik welke mailing?

?Wat is nu het juiste moment van de week en tijdstip op de dag? Eén van de marktleiders in e-mailmarketing campagnes GetResponse heeft dit onderzocht en het visueel verbeeld in een infographic. Je ziet hier een mooi overzicht van de openingspercentages per dag tijdstip. Met a/b testen en het monitoren van je statistieken, achterhaal je wat voor jou het beste werkt.

E-mailmarketing rond de feestdagen

Het is nog zomer, maar de wintermaanden beginnen tegenwoordig steeds eerder. Vanaf september word je alweer op het ‘heerlijk avondje’ geattendeerd. Ook de 1ste kerstartikelen liggen al in de schappen.

Begin nu!

Start nu alvast met het uitdenken van jouw e-mailmarketing campagnes voor de feestdagen. Zo begin je op tijd met de eerste aanloop-mailingen naar de acties, events en aankondigingen die jij rond deze dagen hebt. Ondersteun je mailingen met social media voor nog meer effect. In ons blog lees je deze maand meer over strategisch gebruik van social media rond de feestdagen.

Blog aangeboden door: Eigen & Wijze Internet Marketing

Terug