12 tips voor het maken van een bedrijfsfilm

Auteur:

Door: Koen van der Donk, Playforward

Gepubliceerd op: 28-10-2013

Een bedrijfsfilm maken is een creatief proces waar het nodige bij komt kijken. Je moet van te voren al over veel dingen nadenken en het gewenste eindresultaat goed voor ogen hebben. Met deze 12 tips voor het maken van een bedrijfsfilm help ik je alvast op weg. Wil je hier nog meer over lezen? Vraag dan ons gratis ebook aan.

Tips voor voorbereiden

  1. Laat je inspireren. Bekijk een aantal bedrijfsfilms van andere bedrijven en noteer wat je mooi vindt. Dit vergroot je creativiteit en je doet goede ideeën op voor je eigen bedrijfsfilm.

  2. Durf keuzes te maken! Je kan niet alles vertellen in de bedrijfsfilm, een wordt al snel bedrijfsfilm langdradig. Focus je op de 3 belangrijkste voordelen die je als bedrijf biedt.

  3. Bedenk een vervolgactie die moet doen na het kijken van de bedrijfsfilm, bijvoorbeeld het aanvragen van een brochure of het maken van een afspraak.

Tips voor opname

  1. Denk in korte verhalen. Voor iedere zin in je verhaal heb je een apart shot nodig. VB: “Jan zit aan tafel. Hij schrijft ijverig. Dan stopt hij.” Dit zijn minimaal drie verschillende shot.

  2. Doe shots altijd een paar keer opnieuw! Zo ben je niet aangewezen op een specifieke opname en krijg je ook meer oog voor detail.

  3. Is het gebruikelijk dat klanten langskomen bij je bedrijf? Informeer ze dan per email over de opnames. Zo voorkom je irritatie en problemen als mensen niet in beeld willen.

Tips voor montage

  1. Ieder beeld heeft een functie. Hoe mooi het beeld ook is als de functie ontbreekt, moet het sneuvelen. Filmmakers gebruiken daarvoor de uitspraak: “Kill your darlings.”

  2. Voeg geluid toe om het beeld te versterken. Dit maakt je beeldmateriaal extra levendig en helpt om accenten te leggen.

  3. Plaats je logo in een bovenhoek. Dit geeft professionele uitstraling en zorgt voor extra herkenning. Een bijkomend voordeel is dat het ook als een soort watermerk fungeert.

Tips voor Youtube

  1. Voeg je websitelink toe als tweede zin van de YouTube omschrijving. De tweede zin is overal op YouTube zichtbaar. Iedereen kan dan altijd door klikken naar je website.

  2. Vraag dealers of zakelijke relaties ook om je YouTube video op hun website te zetten of via hun social media te delen. Iedere link is er weer één.

  3. Als je reacties of beoordelingen krijgt, reageer daar op. Dit zorgt vaak voor een korte dialoog en verhoogt de interactie rondom je video en dat is essentieel voor goede vindbaarheid.

Blog aangeboden door: Playforward

Terug