Adverteren op YouTube - zin of onzin

Auteur:

Door: Koen van der Donk, Playforward
Gepubliceerd op: 03-12-2013

Iedereen kent het wel. Je wilt een video kijken op YouTube, maar eerst krijg je een korte advertentie te zien. Als de advertentie je niet interesseert kan je na 5 seconden weg klikken. Steeds vaker zie je dit soort advertenties op YouTube, meestal van de bekende merken. Toch is adverteren op YouTube niet alleen weggelegd voor de grote jongens. Door de scherpe tarieven - een vertoning kost slechts €0,05 - behoort adverteren op YouTube ook tot de mogelijkheden van de MKB ondernemer. Maar heeft het nu ook echt zin?

Zelf de doelgroep bepalen

Zoals elk online platform kent YouTube haar kijkers. Met die kennis laat YouTube de adverteerder zelf een selectie maken uit het brede publiek. Dat kan op basis van locatie, leeftijd, onderwerpen en interesses. Op deze manier kan de adverteerder heel gericht zijn advertenties laten zien. Verkoop je bijvoorbeeld auto-accessoires, adverteer dan bij video’s over auto’s.

De kijker kiest

Als adverteerder kan je eenvoudig zelf je doelgroep samenstellen, maar uiteindelijk kiest de kijker. Op YouTube bepalen de kijkers zelf of ze de advertentie bekijken, doordat vrijwel iedere video-advertentie eenvoudig weg te klikken is. Niet interessant? Wegklikken. Klikt de kijker weg, dan betaalt de adverteerder niets. Een win-win situatie. De kijker wordt niet verplicht allerlei advertenties te zien en de adverteerder betaalt alleen voor advertenties die mensen zelf kiezen om te bekijken. Doordat ze zelf kiezen, is de betrokkenheid en interesse veel hoger.

Bouw bekendheid op

Naamsbekendheid, dat is wat YouTube adverteerders biedt. De grootste barrière bij het vergroten van naamsbekendheid is meestal de investering. Vandaar dat alleen grote merken het zich kunnen veroorloven. En daar maakt YouTube een einde aan. Met tarieven van slechts €0,05 per vertoning betekent een hoog bereik niet automatisch ook een hoge rekening. Met slechts €500,- bereik je op YouTube maar liefst 10.000 kijkers. En onthoud goed: die 10.000 kijkers hebben er allemaal stuk voor stuk zelf voor gekozen jou video-advertentie te bekijken.

Adverteren op YouTube is interactief. De kijker kan via de video-advertentie eenvoudig doorklikken naar bijvoorbeeld uw website of Facebook pagina. Die klik is gratis. Door te adverteren op YouTube bouw je niet alleen naamsbekendheid op, maar trek je ook direct klanten het verkoopproces in. Deze combinatie maakt YouTube adverteren één van de peilers van YouTube marketing.

Zin of onzin

Ieder bedrijf is gebaat bij naamsbekendheid. Kennen ze je naam, dan weten ze je sneller te vinden en kiezen ze eerder voor je bedrijf. Naamsbekendheid is een lange termijn doelstelling. De kracht van de boodschap zit hem in herhaling. Als je een maand gaat adverteren en vervolgens weer stopt, dan is het rendement relatief laag. Hetzelfde geldt voor YouTube. Als je dus gaat adverteren op YouTube, kies dan voor de lange termijn en hou vol. Maak een YouTube kanaal voor je bedrijf, zodat mensen makkelijk je bedrijf kunnen vinden op YouTube.

Blog aangeboden door: Playforward

Terug