4 stappen naar meer conversie

Auteur:

Door: Yasser Dehnavi, CrowdMedia
Gepubliceerd op: 24-10-2012

Elke bezoeker die op je website komt is een potentiele klant. Helaas converteert niet elke bezoeker, dit kan verschillende redenen hebben. De redenen kun je niet aan ze vragen, maar ze laten via hun bezoekgedrag wel het een en ander achter waarmee je kunt gaan testen of je bezoeker beter kunt helpen om hun doel te vinden.

Er zijn vier stappen die leiden tot meer conversie. En de laatste drie stappen kun je eindeloos herhalen. In onderstaande artikel neem ik een webshop als voorbeeld.

Stap 1: Doel van je website

Is het voor jezelf duidelijk wat het doel van jouw website is? Schrijf dit eens op. Een webshop heeft als doel om producten te verkopen. Dit is het ultieme doel van de website. Helaas zal niet iedereen direct kopen. Vergelijk het met een gewone fysieke winkel; de meeste mensen komen eerst snuffelen, kijken wat voor sfeer er is en komen later terug om iets te kopen. Het is daarom van belang om naast je ultieme doel ook mini-conversies aan te geven, bijvoorbeeld inschrijving emailnieuwsbrief, contact opnemen, Facebook like, Twitter follow, etc. Deze mini-conversies gaan je helpen om contact op te kunnen nemen met je (potentiele) klanten.

Stap 2: Analyse van je website

Er zijn allerlei gratis tools om je website te kunnen meten, o.a. Google Analytics. In de meeste analyse tools is het mogelijk om een doel (in dit geval; verkoop van een willekeurig artikel) aan te geven. Door het doel (of meerdere doelen) op te geven en de stappen naar dit doel ontstaat een funnel. Een funnel is eigenlijk een trechter waarlangs de bezoeker komt voordat hij op jouw bedanktpagina uitkomt. De funnel kan bestaan uit meerdere stappen. Bijvoorbeeld stap 1: Winkelwagen, stap 2: Inloggen/nieuw aanmelden, stap 3: Gegevens achterlaten, stap 4: Betalen, stap 5: Bedankt!. Als je de bezoekers achter elkaar zet van deze stappen, krijg je een funnel.

Bovenstaande is alleen om de “kassa” op je website te analyseren. Maar je kan ook nog je productpagina’s analyseren, betaalmethodes, ed.

Stap 3: Maak een hypothese

Vanuit de analyse kun je hypotheses gaan maken. Als je bijvoorbeeld zit dat er heel veel mensen afvallen na het plaatsen van een artikel in een winkelwagen dan kun je je afvragen of het duidelijk is hoe de winkelwagen werkt (kunnen ze makkelijk door naar stap 2), zijn de buttons niet te laag op de pagina geplaatst (onder de fold), ed. Het is gemakkelijk om een heleboel hypotheses op te noemen om te gaan testen.

Stap 4: Testen

Nu is het tijd om te gaan testen. Testen kan op verschillende manieren. Wij raden aan om te testen met tools die bedoeld zijn voor zgn A/B testen (test versie A tegen versie B) of multivariabel testen (meerdere wijziging en pagina’s tegelijkertijd testen). Tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn o.a. Visual Website Optimizer (betaalde tool) en Google Content experiments (gratis tool).

Het is ook mogelijk om anders te testen, handmatig. Groot nadeel is dat de test niet wetenschappelijk onderbouwd kan worden. Je moet namelijk wel met enige zekerheid kunnen aangeven of de gedane aanpassing ook daadwerkelijk tot een betere conversie leiden.

De tools die wij gebruiken zijn gemakkelijk te implementeren en bieden beide veel mogelijkheden om te testen. Elke test kan willekeurig aan en uit gezet worden. Visual website optimizer heeft een aantal plugins voor de grotere CMS systemen, waaronder Magento, WordPress en Drupal. Die van Google werkt samen met Analytics. Onze voorkeur is toch visual website optimizer aangezien dit een zeer uitgebreide tools is en zeer gebruiksvriendelijk is voor onze klanten.

En dan rest eigenlijk nog maar 1 stap. En dat is het herhalen van de laatste drie stappen om zodoende tot een betere website te komen voor jouw bezoekers.

Blog aangeboden door: CrowdMedia

Contactgegevens:

CrowdMedia
Ceintuurbaan 15
8022 AW Zwolle
T: 038-7503493
www.crowdmedia.nl
info@crowdmedia.nl

Terug