Is affiliate marketing het geschikte afzetkanaal voor u?

Affiliate marketing lijkt een prachtig middel om uw sales aantallen relatief goedkoop te vergroten. U betaalt immers per conversie, no cure no pay. Hoe kunt u daar verlies op draaien? Vaak wordt echter vergeten dat er nog een hoop andere kosten bij komen kijken. Daarnaast is affiliate marketing één van de meest tijdrovende online marketing kanalen. Er komt veel geregel en communicatie bij kijken. Daarnaast wordt niet altijd de potentie van een campagne goed ingeschat.

Om te bepalen of affiliate marketing het juiste afzetkanaal is voor uw webshop, is het belangrijk om met de volgende zaken rekening te houden:

Doelgroep: B2B of B2C?

Affiliate marketing werkt het beste voor B2C. Als uw website zich richt op de zakelijke markt is affiliate marketing hoogstwaarschijnlijk niet het geschikte kanaal om uw product of dienst aan de man te brengen. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar over het algemeen zijn B2B campagnes minder succesvol. Simpelweg omdat de meeste affiliate websites mailbestanden hebben die gericht zijn op consumenten.

Branche

Niet alle branches zijn even geschikt. ‘Travel’ en ‘fashion’ zijn twee branches die zich uitstekend lenen voor affiliate marketing. Maar ‘food’ is bijvoorbeeld een heel ander verhaal. Ook niches in de ‘travel’ en ‘fashion’ kunnen lastig zijn. Zo zijn vliegtickets niet aan te slepen, maar is het lastig om natuurreizen te verkopen. Ook in dit geval komt het doordat er te weinig affiliates zijn die zich op die bepaalde producten of diensten richten.

Conversieratio

Soms zoeken ondernemers, als AdWords niet blijkt aan te slaan en de posities organisch ook niet willen stijgen, hun heil in affiliate marketing. Maar het is belangrijk om te realiseren dat affiliates alleen bezoekers aanleveren. Net als Google dus. Vanaf het moment dat de bezoeker op uw website komt is het úw taak deze bezoekers te laten converteren. Affiliates leveren verkeer, geen kant en klare sales. Als de conversieratio op uw website slecht is, rendeert affiliate marketing ook niet.

Productaanbod

Is uw productaanbod interessant en groot genoeg? We maken weer even de vergelijking met AdWords. Wanneer iemand zoekt op Nespresso DeLonghi EN660R is het duidelijk waarnaar iemand op zoek is. Al zou u een webshop hebben met alleen dit Nespresso apparaat en niets anders, het maakt niet uit want deze persoon heeft al gekozen. Affiliate marketing werkt niet zo. Een affiliate heeft bijvoorbeeld een website over koffiezetapparaten. En deze website trekt dus mensen aan die een koffiezetapparaat willen kopen. Deze mensen weten meestal nog niet precies waar ze naar op zoek zijn. De kans dat de bezoekers specifiek op zoek zijn naar de Nespresso DeLonghi EN660R is minimaal. Om de kans op een sale te vergroten nemen affiliates daarom graag webshops op met een ruim aanbod. Het is een kwestie van het vergroten van de winkans.

Concurrentie

Voordat u begint is het belangrijk om te weten wat uw concurrentie doet. Zijn uw prijzen concurrerend? Is uw aanbod net zo groot? Hoe ziet de website van de concurrent eruit? Wanneer uw concurrent dezelfde producten aanbiedt voor een lagere prijs, dan kan dat een negatieve invloed hebben op uw conversiepercentage. Kijk bij het bepalen van de commissies ook altijd even naar de concurrent. Stel u kunt 5% commissie weggeven en uw concurrenten geven 10% commissie. Dan staat u bij voorbaat al met 1-0 achter.

Bijkomende kosten

Zoals eerder verteld, bestaat affiliate marketing niet alleen uit de affiliate vergoeding. Naast commissies betaalt u in de meeste gevallen ook eenmalig opstartkosten, maandelijkse netwerkkosten en in alle gevallen marge over de affiliate omzet.

De opstartkosten bedragen vaak enkele honderden euro’s. De maandelijkse netwerkkosten vaak enkele tientjes. Voor de tracking en support betaalt u netwerkmarge, deze ligt meestal op de 43% opslag. Dit houdt in dat als u de affiliate €10,- betaalt, u het netwerk €4,30 betaalt. In totaal bent u dan dus €14,30 kwijt.

Daarnaast heeft u voor het starten van een campagne een bannerset en in veel gevallen ook een productfeed nodig. Ook de tracking pixel moet geplaatst worden. Als u intern geen designers en developers heeft, komen hier vaak ook nog een hoop extra kosten bij kijken.

Tijd

Zoals eerder verteld, bestaat affiliate marketing niet alleen uit de affiliate vergoeding. Naast commissies betaalt u in de meeste gevallen ook eenmalig opstartkosten, maandelijkse netwerkkosten en in alle gevallen marge over de affiliate omzet.

Bovenstaande is absoluut niet bedoeld om te demotiveren. Maar het is wel belangrijk realistisch te zijn. Als uw campagne winstgevend moet zijn, staar uzelf dan niet blind op het no cure no pay principe. Met een marge van 8% en een affiliate commissie van 5% lijkt er niets fout te kunnen gaan. Maar met de vaste maandelijkse kosten en netwerkmarge er bovenop houdt u zelf misschien niets over. Wat uiteraard tot grote teleurstelling kan leiden.

Kortom, denkt u eraan om te starten met affiliate marketing? Zorg dan voor goed vooronderzoek. Het is zeker de moeite waard om even uit te zoeken wat affiliate marketing voor u kan betekenen. Het blijft een heel mooi afzetkanaal en kan onder de juiste omstandigheden zeker rendabel zijn!

Orginele blog: http://www.easy.nl/

Terug