Hoe word ik een professioneel webschrijver?

Als ik aan mensen vertel wat mijn beroep is, kan ik de reacties in grofweg drie categorieën verdelen. De eerste reactie is van de wat oudere generatie voor wie het internet nog steeds een redelijke ver-van-hun-bed-show is: oh je bent dus journalist? De tweede reactie is van mensen die communicatie nog steeds als iets strikts noodzakelijks zien en zich niet kunnen voorstellen dat ik daar werkelijk een fulltime baan mee vul: oh zit jij dan echt 40 uur per week achter je computer teksten te maken? Op een gegeven moment is alles wel geschreven toch? En de derde reactie is van collega’s of collega’s in de dop die beschikken over een schrijvershart en die benieuwd zijn naar de manier waarop ik terecht ben gekomen waar ik nu zit: oh wat leuk! Hoe ben je daar terecht gekomen en wat heb je daarvoor moeten doen (en laten)? Kijk and now we’re talking! Want speciaal voor deze ‘categorie’ mensen hierbij een checklist om jezelf te ontpoppen tot een professioneel webschrijver.

  • Portfolio aanmaken

Passie voor schrijven is natuurlijk iets wat door je bloed moet stromen, dat is een feit. Maar met die boodschap alleen, kan een (potentiële) werkgever natuurlijk helemaal niets. Dus zorg ervoor dat je ook ‘bewijs’ hebt voor het feit dat je een echt schrijftalent bent. Verzamel al je relevante (online) teksten en bundel deze overzichtelijk. Bij voorkeur natuurlijk een online portfolio, want webschrijven is ten slotte een online, 2.0-activiteit. Zo laat je zien dat je thuis bent in deze wereld én wat je waard bent als webschrijver!

  • Bijbaantje/ nevenactiviteiten

Het spreekt voor zich dat een studie op het gebied van communicatie, media of marketing jouw interesse en kwaliteiten op het gebied van online communicatie aangeeft. Een opleiding op dit gebied is dus sowieso een dikke pré, maar ook zonder een studie op dit gebied of juist als onderstreping van jouw keuze voor deze opleiding bestaan er vele mogelijkheden. Zelf bekijk ik ook regelmatig cv’s en naast dat ik naar de opleiding kijk, check ik ook zeker wat die persoon naast zijn studie heeft gedaan. Iemand die lid is van de almanakcommissie, als bijbaantje artikelen schrijft voor een regionaal online dagblad of de webteksten van de webshop van zijn buurjongen verzorgt, heeft hierbij zeker een streepje voor!

  • Check, check, check

Steeds meer kennis verplaatst zicht van offline naar online. De online doelgroep wordt steeds groter en doordat alles zich blijft verschuiven, veranderen de regels voor webschrijven ook continu. Natuurlijk zijn er een aantal basisregels, maar de online schrijfwereld staat zeker niet stil. Dus zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de laatste trends en activiteiten. Volg blogs, abonneer je op nieuwsbrieven en last but zeker not least: houd belangrijke websites voortdurend in de gaten. Check hoe zij het doen, check wat goed en wat minder goed is en check vooral hoe jij het nog beter zou kunnen!

  • Zichtbaar op internet

Om jouw kwaliteiten als webschrijver te laten zien en jouw affiniteit met het wereldwijde web te tonen is het van groot belang om je ook op het internet te profileren. Webschrijven gaat natuurlijk verder dan alleen een tekstje maken voor een bepaalde pagina, maar gaat ook over jouw binding met het web. Teksten voor een social media-profiel, scherpe tweets en bijvoorbeeld recente en interessante updates op LinkedIn zijn zeker onderdelen die bijdragen aan jouw status van professioneel webschrijver. Maak dus vooral gebruik van de mogelijkheden die het web jou biedt!

  • Blog

Een uitgelezen kans om te laten zien dat jij de regels van het webschrijven beheerst, je affiniteit met het web te tonen en aan te geven te geven dat je hart hebt voor het vak, is natuurlijk een blog. Een blog biedt vele voordelen waar jij als professioneel webschrijver zeker profijt van kunt hebben. Het zorgt voor interactie, het is nog heel lang vindbaar, je werkt aan je personal branding, je krijgt waardering van je lezers en uiteindelijk is het ook een ultieme kans om te netwerken. Om nog een kleine tip mee te geven wat betreft blogs: een persoonlijk tintje is zeker leuk, maar maak het ook weer niet te persoonlijk. Vertellen dat je tijdens een etentje met vrienden op het idee kwam voor een blog is natuurlijk prima. Wel is het misschien handig om dan achterwege te laten dat het zó gezellig was dat je in je broek plaste van het lachen en vervolgens een glas rode wijn over de witte broek van je chagrijnig kijkende mevrouw naast je hebt gegooid. Want dan kunnen alle zojuist genoemde voordelen wellicht weer in je nadeel werken.



Succes en tot op het web!

Terug