Hoe word ik internetmarketeer?

Auteur:

Door: Hilde Mussche, online communicatieprofessional bij Eduvision
Gepubliceerd op: 28-01-2014

Hoe word ik internet marketeer?

Internetmarketing. Een prachtige term voor een vakgebied dat vandaag de dag steeds meer arbeidskracht nodig heeft. Toch weet ik zeker dat als ik mijn opa vertel over het bestaan van de functie internetmarketeer dat hij zich afvraagt waar het heen gaat met deze wereld. Nu is de insteek van dit blog niet om opa’s en oma’s uit te leggen wat een internetmarketeer nu eigenlijk is en doet, maar wel een blog om eens het licht te schijnen op de diverse activiteiten van een internetmarketeer. Aangezien wij op de marketingafdeling bij Eduvision regelmatig de vraag krijgen hoe wij nu eigenlijk terecht zijn gekomen daar en welke tips wij hebben voor aanstormende marketingtalenten, hierbij een checklist hoe je je kan ontpoppen tot een professionele internetmarketeer.

  • Het karakter van een internetmarketeer

Het lijkt een beetje op het wel-geschikt, niet-geschikt-verhaal van de Landmacht, maar ook binnen de internetmarketingafdeling zijn er een aantal karaktereigenschappen waarover je moet beschikken, wil je een functie in deze wereld aan kunnen. De eigenschappen waar ik hierbij op doel zijn nieuwsgierig en het kunnen omgaan met veranderingen. En in het geval van de internetmarketeer liggen deze eigenschappen redelijk op één lijn. Aangezien de online marketingwereld continu aan verandering onderhevig is, moet je wel echt nieuwsgierig zijn om deze veranderingen op de voet te volgen. Wil je echt graag weten hoe deze wereld zicht continu ontwikkelt, volg je de ontwikkelen met liefde op de voet en heb jij echt de drive en nieuwsgierigheid om de concurrent steeds een stapje voor te zijn? En als dit het geval is, is het natuurlijk ook van belang dat je tegen deze continue veranderingen kunt. In de wereld van internetmarketing heerst namelijk één ongeschreven regel: heb je net iets onder de knie, dan moet het weer anders.

  • Analytisch vermogen

Naast het nieuwsgierige karakter is een sterk analytisch vermogen ook zeker een vereiste. Als internetmarketeer krijg je te maken met veel verschillende gegevens. Bijvoorbeeld het meten van de bezoekers op de website, de statistieken van een nieuwsbrief in kaart brengen en het interpreteren van trends. Je moet er wel aanleg voor en plezier in hebben om ook daadwerkelijk wat met deze cijfers te doen en zo je marketingprocessen te optimaliseren. Dus kun jij de hokjes van deze karaktereigenschappen aanvinken?

Hoe word ik internet marketeer?
  • Onderwijs jezelf

Waar kan je nu de meeste informatie vinden over internetmarketing? Juist, op het internet zelf. Je kan jezelf zoveel leren als je wilt. Bekijk websites die interessante artikelen en blogs publiceren, download whitepapers, kijk op social media wat trending is en abonneer je op nieuwsbrieven die jou voorzien van de laatste weetjes en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van internetmarketing. Volg ook eens de discussies op bijvoorbeeld LinkedIn. Er zijn ontzettend veel interessante vakgroepen waar regelmatig discussies worden opgezet waaraan je kan deelnemen of waarin je kan lezen welke verschillende opvattingen er zijn over (specifieke onderdelen van) internetmarketing. Word lid van vakgroepen op LinkedIn en plaats ook zelf eens een stelling of vraag in zo’n groep. Zo kun je interessante kennis op doen en de kans dat je je netwerkt uitbreidt is aanzienlijk aanwezig! Natuurlijk wil ik je hierbij ook even wijzen op de verschillende gratis webinars die wij bieden op dit gebied. Klik hier voor het webinar overzicht.

  • Blijf bij de les

Dit puntje slaat eigenlijk naadloos aan bij het vorige punt waarin ik aangeef dat je jezelf moet onderwijzen. Belangrijk hierbij is dat je dit ook moet blijven doen. De wereld van de internetmarketing is continu onderhevig aan verandering en een echte marketeer houdt deze veranderingen op de voet bij. Wellicht ook ten overvloede dit puntje, want een echte internetmarketeer is zo verzot op dit vakgebied dat het bijhouden van deze ontwikkelingen zijn tweede natuur is.

  • Je eigen website/webshop

Waar leer je nu meer van dan je ervaringen opdoen in de praktijk. Maak je eigen website/webshop en kijk wat scoort. Hoe reageren mensen erop, hoe navigeren ze door je website, wat zijn je call-to-actions en gaan de bezoekers ook daadwerkelijk over tot actie? Test verschillende dingen en onderzoek wat werkt. Het hoeft geen enorm succesvolle website of webshop te worden, maar ontdekt hoe het werk in de praktijk en ontdekt vooral of je nog enthousiaster wordt over het vak dan je al was!

Nog steeds enthousiast na het lezen van dit blog? Dan heet ik je van harte welkom in marketingland!

Terug