5 tips voor online adverteren

Om ons heen beginnen gaan steeds meer bedrijven zich actief begeven om de online markt. En de komende jaren zal dit aantal steeds meer toenemen aangezien de consument naast de orientatiefase (vergelijkingen, reviews ed) steeds vaker ook de aankoop online doet. Er zijn meerdere mogelijkheden om deze consument aan te trekken, zoals social media marketing, PR of SEO, vaak zijn dit middelen voor de (iets) langere termijn. Wil je nu scoren online dan kun je overwegen om te gaan adverteren. Maar waar begin je, 5 tips die je gaan helpen:

Tip 1: Wat wil ik bereiken?

Zorg dat je op papier hebt staan wat je wil bereiken. Wil je meer bezoekers genereren? Wil je meer verkopen realiseren? Wil je meer nieuwsbrief inschrijvingen? Defineer wanneer jouw advertenties succesvol zijn.

Tip 2: Is mijn website goed genoeg?

Een paar vragen die jezelf kan stellen: Wat is op dit moment de conversiepercentage? Kunnen mensen gemakkelijk navigeren? Is het doel van je website direct duidelijk? Wees eerlijk tegenover jezelf en verbeter je website voordat je begint met adverteren. Soms is het al voldoende om teksten nogmaals onder de loep te nemen. Hierdoor kan de conversie van je website aanzienlijk verbeteren. Wil je het groter aanpakken dan kun je ook A/B testen gaan opzetten.

Tip 3: Wat mag een conversie maximaal kosten?

Weet je al wat de maximale kosten zijn die je kwijt wilt zijn voor een conversie? Het is lastig om succes te verbinden aan online adverteren als je niet weet wat een conversie mag kosten. Doordat je weet wat een nieuwsbriefinschrijving of het verkopen van een bepaald product mag kosten kun je beter sturen.

Tip 4: Hoeveel budget heb ik?

Online adverteren kost tijd. Tijd heb je nodig om te kunnen optimaliseren, nieuwe landingspagina’s te maken, advertentieteksten te testen, nieuwe banners in systemen te plaatsen. Daarnaast heb je tijd en geld nodig om te leren. Je hebt namelijk data nodig, verwacht niet dat er binnen 1 maand alles goed staat. Je hebt minimaal 3 maanden budget nodig om te kunnen bepalen of online adverteren werkt voor jouw branche. Heb je een grote verscheidenheid aan producten? Dan kun je beter 1 of 2 categorieproducten kiezen en deze gaan uitproberen.

Tip 5: Welk medium kan ik gebruiken?

Voor online adverteren kun je zo gek niet bedenken en het kan, Youtube marketing, display advertising, vergelijkingswebsites, partnerships, etc. Als je gaat beginnen dan zullen voornamelijk SEA (adwords) en Affiliate marketing het snelst, relatief effectiefst en kostenefficients zijn. Waarom?

SEA is een pullmethode; potentiele klanten zoeken al op jouw producten, je hoeft ze ‘alleen’ nog maar over te halen bij jouw de dienst/product af te nemen. Nadeel is dat het vaak een dure methode is.

Voor alle tips geldt dat je moet blijven meten om je advertenties te kunnen optimaliseren. Zorg voor een analyse tool, zoals Google Analytics (gratis) of een van de betaalde tools, zoals Omniture.

Vooral de eerste vraag is het belangrijkst, definieer goed je doel, anders kun je jezelf of het bureau dat je ingehuurd hebt niet afrekenen!

Blog aangeboden door: CrowdMedia

Contactgegevens:

CrowdMedia
Ceintuurbaan 15
8022 AW Zwolle
T: 038-7503493
www.crowdmedia.nl
info@crowdmedia.nl

Terug