Kunstmatige intelligentie verandert organisaties volledig binnen 5 jaar

De wereld verandert snel, en eigenlijk een beetje zonder dat je het door hebt. Kunstmatige intelligentie doet onderwater zijn intrede in slimme software. Op dit moment zien we dat nog vooral terug in bijv de slimme speakers van Google, Amazon en binnenkort van Apple. KI is nog niet zo vreselijk zichtbaar. Dit zichtbaarheid verandert pas als de digitale diender -of een simpele variant daarvan- op straat loopt.

Wat merken organisaties dan van kunstmatige intelligentie?

Op dit moment nog niet zoveel. Lijkt het. Dat zal snel veranderen. De eerste veranderingen die we zullen merken zijn voornamelijk softwarematig. Software die menselijke handelingen over gaat nemen. Een goed voorbeeld is de accountancy branche. Jaarrekeningen en aangiften worden nu nog redelijk handmatig gemaakt. Er is nog niet zoveel verschil met een paar jaar geleden. Het is echter typisch een branche waar KI snel zijn intrede gaat doen. Al nu zien we dat de gemiddelde ondernemer, klein en groot, zelf zijn facturen inklopt in een SAAS (cloud gebaseerde oplossing). De BTW aangifte komt er automatisch uitrollen. Over een paar jaar de jaarrekening en de geoptimaliseerde aangifte ook?

Voor de branche betekent dit dat er medewerkers verdwijnen en dat de omzet naar beneden gaat. Het betekent echter ook minder klantcontact, dus indirect ook minder advisering en dergelijke.

Hoe moet onze organisatie zich nu voorbereiden op deze disruptieve technologie?

Disruptieve technologie is het modewoord en angstbeeld van menig board. Het betekent namelijk dat al die mooi uitgedachte scenario’s die zich de komende jaren moeten voltrekken waarschijnlijk niet kloppen. Op zijn Hollands gezegd zou je kunnen zeggen dat KI de boel gaat opschudden. Je zou ook kunnen zeggen dat het een shake-out gaat veroorzaken. Bedrijven die geen rekening houden met KI, data en robotisering bestaan over een paar jaar waarschijnlijk niet meer. Concurrenten -veelal nieuwe techspelers- hebben een te grote voorsprong.

Stap 1: Bewustwording

Bewustwording is een belangrijke stap in het KI proces: ja, KI is er. En ja, dat betekent hoogstwaarschijnlijk dat ons verdienmodel gaat veranderen, onze markt verandert en onze concurrentie verandert. Wat gaan we daarmee doen?

Onontbeerlijk in deze fase is om kennis op te doen, cursussen te volgen, experts uit te nodigen en heel goed de markt in de gaten te houden.

Stap 2: Tot visie komen

Een markt met KI en andere disruptieve technologieen vereist een andere aanpak. Om je produkt of dienst opnieuw uit te vinden zul je tot visie moeten komen. Daar zijn tal van middelen voor beschikbaar. Maar vergis je niet: tot visie komen behoort tot de core van een organisatie. Het is niet een trucje of onderzoekje wat je even uitbesteedt en vervolgens opvolgt. Het is misschien wel een nieuw bedrijf...

Stap 3: Het vervolg

Ik schrijf, denk en adviseer over de digitale transformatie die ons te wachten staat: als persoon, als bedrijf en als samenleving. Momenteel schrijf ik een boek hierover. Abonneer je daarom op mijn nieuwsbrief op arjanburger.com/boek

Stap 4: Tot kennis komen

De huidige toekomstontwikkeling gaat ook voornamelijk om de combinatie data, kunstmatige intelligentie en robotisering. Wil je meedoen, dan kun je scholen op dit gebied.

Opleiding Kunstmatige intelligentie
Big Data Academy
Cursus Data Analyse
Training Blockchain

Terug