Een merk met persoonlijkheid

Auteur:

Door: Dieter Peirs, Wijs.be
Gepubliceerd op: 04-07-2013

Dat online branding meer is dan je logo groter maken, weten we intussen. Maar wat als je nog geen merk hebt? Hoe creëer je een sterk merk dat met je bedrijf kan meegroeien?

Geschiedenis

Merken bestaan al eeuwenlang. In de oudheid kerfden Egyptische, Griekse en Romeinse vakmannen unieke symbolen in hun producten. Handelsmerken waren de normale gang van zaken voor gildes en ambachten. Ten slotte zorgde de industriële revolutie voor de komst van merken zoals we ze nu kennen.

De functie van een merk bestaat erin om de kwaliteit van een vakman te identificeren. Of het nu een schilder is die zijn werk ondertekent, een winkelier die zijn product verpakt of een bedrijf die een dienst levert; allemaal hebben ze een kwaliteitsmerk.

Authenticiteit

Niet iedereen kan de beste zijn. Gelukkig hoeft dat niet. Een kwaliteitsmerk betekent niet noodzakelijk de beste kwaliteit, maar kan evengoed de tweede beste zijn of de beste voor een bepaalde prijs. Het komt erop neer dat jouw kwaliteit te identificeren valt.

De kwaliteit die je brengt, is eigen aan je visie, je waarden en vooral aan jezelf. Door hier eerlijk aan te blijven creëer je een authentiek en consistent merk.

Die eerlijkheid zorgt ervoor dat je merk makkelijk te herkennen is. Klantenbinding wordt natuurlijker en communicatie verloopt vlotter. Op lange termijn kan je merk ook evolueren zonder zijn essentie te verliezen. Het heeft de ruimte om te groeien en volwassen te worden. Zo kan je jouw logo restylen of de kleuren opfrissen zonder het onderliggend idee te verliezen. Je hangt al zeker niet vast aan een ontwerper, medium of trend.

Het proces

Om deze waarden naar iets tastbaars te vertalen, volgen we een flexibel proces. Het stelt jou in staat om mee te denken, bij te sturen en vooral echt eigenaar te worden van je merk.

1. Informeren

  • Wat zijn de businessdoelstellingen?
  • Waarom bestaat de organisatie
  • Wat zijn de kernwaarden
  • Wat zijn de USP's
  • Wat is de doelgroep
  • Wat zijn de communicatiedoelstellingen

Starten doe je met inhoud. Je waarden, visie en/of een mission statement zijn onontbeerlijk. Natuurlijk denken we hier graag over mee.

2. Situeren

Een belangrijke en vaak verwaarloosde stap is het onderzoeken van de context. Waar komt dit merk terecht, wie zijn de klanten, de collega's, … Zijn er bijvoorbeeld bepaalde kleuren die je moet volgen of juist vermijden? Het laatste wat je wil, is een grijze muis creëren.

3. Creëren

Met behulp van deze informatie bepalen we het karakter van je merk. Welke waarden zet je het beste in de verf en op welke manier doe je dat? Deze vragen verkennen we door verschillende brand persona’s uit te werken. Uit de kluiten gewassen style tiles waar we verschillende logo's in hun omgeving uitwerken.

4. Definiëren

Tenslotte wordt de gekozen persona verfijnd en beschreven met de optie om uit te groeien tot een huisstijlboek. Een digitale aanpak zorgt hier voor de ideale potgrond. Geen enkel medium is zo veelzijdig. We houden rekening met leesbaarheid (typografie), interactie en animatie (buttons, hover states, transities, video, …) en bovenal content (copywriting, illustraties, fotografie, … ).

Niets nieuws

Deze stappen passen we nu reeds toe bij het maken van jouw website. Bij de briefing verzamelen we belangrijke informatie over jou en je merk. Na de nodige research verkennen we een aantal stijlen die op hun beurt de bouwblokken zijn om het prototype vorm te geven.

Van hier is het een kleine stap naar het interieur van jouw winkel, de verpakking van jouw producten, je volgende reclamecampagne of beter nog … een geïntegreerde aanpak.

Bron: Wijs.be

Terug