Metatags en Meta keywords zijn verleden tijd
Het heeft voor de vindbaarheid van je website in Google geen zin om je tijd te spenderen aan het invullen van de metatags / keywords. Het was een tijd lang een grijs gebied met verschillende meningen. Er kan nu met 100% zekerheid worden gezegd worden dat deze je ranking niet meer beïnvloeden.
Google heeft het al in 2009 toegegeven. Het heeft een tijd lang wel je vindbaarheid bepaalt, maar toen iedereen deze techniek ging toepassen werd het al snel geen prioriteit voor Google.
Google hecht geen waarde aan metatags, maar Bing of Yahoo wel?
We vergeten het wel eens, maar Google is niet de enige zoekmachine. Er zijn ook zoekmachines die de keywords niet compleet negeren. Zo gebruikt Bing de keywords als één van vele elementen om websites te analyseren. Voor ons is dat nog geen reden om er moeite voor te doen: Bing wordt in Nederland veel minder gebruikt dan Google en het is maar een fractie van de elementen die de zoekmachine van Microsoft gebruikt.
WordPress en SEO
Met de opkomst van het WordPress CMS zijn er vele SEO plugins gelanceerd. De grootste speler hierin is de SEO plugin van Yoast! Ook deze tool geeft je niet meer de mogelijkheid om eindeloos keywords in te gaan voeren. Je mag nog net aan één sleutelwoord invullen waarom je de meta-description en meta-title baseert. Dit is puur voor jezelf dan dat het in de code terugkomt.
Overmatig gebruik van keywords kan je site schade aanbrengen
Het schijnt dat sommige zoekmachines veel en verkeerd gebruik van de meta keywords ook als spam kunnen oppakken. Een zoekmachine ziet deze immers als een manier om de zoekresultaten te manipuleren. Om dezelfde reden moet je nooit proberen ‘onzichtbare’ woorden op je website te zetten of dezelfde teksten meerdere keren online te zetten: je kunt er een penalty van krijgen waardoor je rankings, en dus je zoekvolume, drastisch naar beneden gaan. Geen risico lopen? Vul dan de keywords niet in.
Als ze geen nut hebben, en zelfs je rankings kunnen schaden, waarom vullen veel websites ze dan nog altijd ‘braaf’ in? Waarschijnlijk is kopieergedrag de belangrijkste reden. Er kan met zekerheid gezegd worden dat de keywords de minst belangrijke oorzaak zijn van een goede ranking in Google, van welke website dan ook. De belangrijkste indexeringsfactor is unieke content, content, content waarin keywords voorkomen!
Steek je kostbare tijd in goede (linkwaardige) content, een slimme social media campagne of conversieoptimalisatie. Wil je de keywords wél invullen? Gebruik dan alleen relevante en zo min mogelijk termen, herhaal niet te veel en maak er geen ellenlange lijsten van.
Blog aangeboden door: Webcreationz