Welke ontwikkelingen bepalen de B2B horizon in 2014

Auteur:

Door: Bart Waterschoot, B2B Marketeers
Gepubliceerd op: 15-02-2014

Smartphone domineert ook B2B in 2014

Ik mag hopen dat iedere zichzelf respecterende B2B marketeer inmiddels een responsive website heeft. Toch las ik dat een groot deel (bijna 30%) van de qr codes linkt naar een website die niet responsive is en dus mobiel vaak een gedrocht is om te lezen. Naast je mobiele website is het als dienstenmarketeer zeker ook interessant om na te denken over een App. Niet om hip te zijn. Maar als service naar je klanten. Voorbeelden zijn KLM met een incheck app voor zakelijke reizigers die veel reizen. Of Leaseplan met een fleet management app die precies aangeeft wanneer welke auto een onderhoudsbeurt nodig heeft. Eigenlijk kunnen alle applicaties en management informatie waarvoor je online moet inloggen vertaald worden naar apps. En natuurlijk zijn de grote B2B bedrijven al zover. Maar ik verwacht dat ook de minder grote B2B bedrijven in 2014 steeds meer in functionele, servicegerichte Apps gaan denken.

Big data zoekt grenzen op

In 2014 hebben we het niet meer over database marketing (of marketing intelligence) maar over Big Data. Big Data draait daarbij vooral om het kwalitatief genereren van en omgaan met je data. Als een profiler gaan we multichannel (vooral via social en online) op zoek naar informatie over bedrijven en contactpersonen die interessant zijn voor marktbewerking. De grenzen van privacy zullen opgezocht worden totdat een tegenreactie in wetgeving volgt.

Bloggen in 2014; wat levert het op?

Over bloggen wordt in 2014 de vraag nog pregnanter gesteld, levert het iets op? Als het niets oplevert (in B2B hebben we het dan over leads ipv bezoekers) dan wordt de stop eruit getrokken. Bloggen is niet langer meer een bodemloze contentput. Bloggen kan aanvoelen als vissen met lekker aas. Vissen happen misschien wel, maar als de (conversie)haak niet sterk genoeg blijkt, dan is het niet prettig vissen. Denk voor je de stop eruit trekt dus wel even goed na of het misschien nog de moeite is om je conversiemodel nog eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Maar dat lijkt me een open deur en dat wou ik voorkomen in deze blog.

B2B content wordt visueel

Veel B2B content of we het nu over offline, online of social hebben is vaak informatief en weinig prikkelend. In 2014 gaat ook B2B overstag en niet alleen met plaatjes maar ook met video. Een gesproken testimonial zegt toch veel meer dan een korte, zakelijke referentiezin?

Social media b2b: laten we stoppen met verzamelen

Wat hadden we in 2013 aan al die volgers op Twitter? Ja leuk en cool om er veel te hebben. Maar passieve volgers kun je vergelijken met een uitpuilende postzegelverzameling op je zolder. En daar schep je ook niet over op. We gaan stoppen met verzamelen en misschien wel ontvolgen. En waarom niet? Als er in 2013 geen link is geweest waarom zou die er wel zijn in 2014? Voor de link met je relaties op Linkedin geldt – wat mij betreft – nagenoeg hetzelfde. En als we hier in 2014 dan toch anders naar gaan kijken laten we dan ook persoonlijker gaan “socializen” in plaats van zo bedrijfsmatig saai doen op social media. Veel leuker voor iedereen.

We moeten serieus rekening gaan houden met Google+

Google+ klopt aan de deur. Ik hoor het overal. Voortgestuwd door de SEO machine die Google heet met ook nog eens de stuwende kracht van YouTube in zijn kielzog. In Amerika is Google+ al groot, na 2014 hier ook.

Hoe meer je geeft hoe meer je krijgt

Ik wil toch afsluiten met een mooie les die ik hier in Thailand heb meegekregen. Hoe meer je geeft hoe meer je krijgt. Onze kapitaalkrachtige Westerse economie bleek de afgelopen jaren misschien toch wat minder bestendig tegen een stootje dan gedacht werd. In landen als Thailand zie je dat mensen veel minder hebben en toch meer geven. En dat komt niet omdat ze er dan meer voor terug krijgen. Al krijgen ze dat zeker wel. Ik hoop dat wij als marketeers van diensten dit gedachtegoed ook wat meer zullen omarmen in 2014. Geven als het nieuwe delen. En dan heb ik het niet over een sluwe whitepaper waarmee adressen worden ingezameld.

Bron: B2B Marketeers

Terug