Waarom de toekomst van marketing afhangt van digitale data

Auteur:

Een klantervaring creëren die jou differentieert, vereist niet enkel algemene kennis over jouw marktsegment, maar ook een analyse van individueel gedrag dankzij klantgegevens.

50% van de ondernemingen weet niet goed hoe en wanneer zij met hun klanten moeten communiceren, volgens een recent onderzoek van Forrester. De twee grootste problemen zijn (1) het tekort aan informatie over nieuwe klanten en (2) de onbekwaamheid om klantengegevens efficiënt te gebruiken.

Individuele online klantgegevens kunnen merken helpen om de ervaring waarnaar klanten verlangen aan te bieden - en dit gebeurt niet vaak meer in deze 21ste eeuw.

Deze gegevens laten jou toe om customer intelligence - bekomen uit sociale media, online media en mobile marketing - met jouw offline CRM en aankoopgegevens te verbinden om zo een volledig beeld te creëren over elke klant. Deze overgang verbetert jouw inzicht over elke individuele en potentiële klant evenals zijn gedrag en behoeften, wat zorgt voor vlottere en meer gepersonaliseerde ervaringen. Dit leidt tot efficiëntere en meer rendabele campagnes, die de ROI op hun beurt verhogen.

Hierbij een paar voorbeelden van hoe individuele onlinedata kunnen bijdragen tot het koopproces:

Hoe online klantgegevens kunnen helpen vóór de aankoop

Gedragsgegevens zijn cruciaal om te verzekeren dat je de juiste berichten op het juiste moment stuurt, zoals een offerte voor een product dat een individu net op dat gegeven moment zou kunnen nodig hebben. In dit tijdperk moet je de consument (bijna) constant kunnen tonen waar hij/zij in geïnteresseerd is, anders zal hij/zij interesse verliezen en dat zal jou kosten.

Het analyseren van gegevens per individuele klant kan zelfs pay-per-click en retargeting campagnes informatie aanleveren om te garanderen dat deze berichten relevant zijn. Dit is belangrijk om de betrokkenheid van de klanten te verbeteren en meer rendabele campagnes te creëren.

Wanneer het prospect zich bijvoorbeeld informeert over een voertuig, is het mogelijk dat hij een ‘finance calculator’ gebruikt. Dit biedt hem een ruwe schatting of het voor hem financieel haalbaar is. Indien het waarschijnlijk lijkt, kan je gebruikmaken van tools zoals Google Customer Match en Facebook Custom Segments om campagnes te focussen op bepaalde sleutelwoorden die het individu tot aankoop zullen stimuleren.

Dit is ethisch meer verantwoord en efficiënter dan het selecteren van alle sleutelwoorden die relevant zouden kunnen zijn, en vermijdt het targetten van campagnes op klanten die niet het juiste budget hebben voor die specifieke wagen.

Hoe online klantgegevens kunnen helpen tijdens de aankoop

Deze waardevolle nieuwe gegevens kunnen ons ook helpen begrijpen waarom sommigen hun winkelmand uiteindelijk niet afrekenen. Je zou deze analyse kunnen automatiseren door een programma te ontwikkelen dat de gegevens modelleert om real-time inzicht te creëren. Zo zou je de klant, wanneer hij het nodig heeft, kunnen aanmoedigen om te kopen.

Je kan bijvoorbeeld:

  • Identificeren wanneer de winkelmand gebruikt wordt als boodschappenlijst - wanneer een klant meerdere keren hetzelfde type product toevoegt terwijl hij nog moet kiezen welke hij effectief zal nemen.
  • Zien wie waarschijnlijk zal afrekenen binnen de drie dagen.
  • De pagina toevoegen waar de consument de website verliet, zodat wanneer een individu de betalingspagina verlaat, je deze als hoogwaardiger prospect kan beschouwen dan iemand die de accountpagina verlaat.

Met deze informatie kan je marketingcommunicaties richten tot de mensen die het meeste interesse hebben in jouw producten. Enerzijds geeft dit de consument een leukere ervaring, anderzijds vraagt dit een kleinere investering van jouw kant voor een groter ROI.

Hoe online klantgegevens kunnen helpen na de aankoop

De individuele klantgegevens begrijpen, in plaats van enkel het segment, laat jou toe om modellen te creëren die mensen op een individueel niveau aanspreken, waardoor jij het juiste product of de juiste dienst kan aanbieden op het juiste moment.

Neem nu een dierenwinkel: het is één ding om te weten dat een persoon een hond heeft, maar die hond beter begrijpen kan de ervaring van deze persoon sterk verbeteren. Bijvoorbeeld weten wat het individu graag bekijkt op je website, de frequentie van zijn aankopen en weten wat leidt tot het versnellen of veranderen van deze aankopen, laat toe om de manier van communiceren aan te passen en op langere termijn de klantervaring te verbeteren.

Ook online communities zijn een goede manier om meer te leren over jouw potentiële klanten. Op deze manier kunnen klanten zich betrokken voelen en informatie leveren door middel van bijvoorbeeld Q&A-sessies, open discussies... De informatie die men hieruit haalt kan men niet alleen gebruiken voor het verbeteren van de klantervaring, maar kan men ook raadplegen voor het analyseren van marketingbeslissingen. Dit versterkt klantentrouw en verhoogt ROI opnieuw.

Vijf stappen voor efficiënte individuele digitale data

  • Leg online data vast op individueel vlak
  • Verbind dit met je offline data
  • Gebruik geavanceerde gegevensanalyse (veralgemeen niet tot het segment)
  • Gebruik deze informatie om de ervaring van een potentiële klant op alle kanalen te verbeteren
  • Meet de efficiëntie en genereer een betere ROI op lange termijn

In het huidige, competitieve marketinglandschap is het belangrijk om steeds een stap voor te blijven op de concurrenten. We moeten consumenten beter kennen dan zij zichzelf kennen. Het is daarom een absolute meerwaarde om de individuele gegevens van potentiële klanten te interpreteren en deze te gebruiken om hen een betere winkelervaring te bieden. Deze gegevens geven jou de mogelijkheid om de behoeftes van uw klant beter te begrijpen en uw marketing daaraan aan te passen. Op langere termijn zal dus zowel de ROI op uw marketingbudget groeien, als uw concurrentiepositie versterkt worden.

Auteur: Morgane Lewy

Morgane Lewy is Business Developer bij Sortlist. Deze onderneming brengt marketeers in contact met de beste marketingbureaus en is uitsluitend actief op de B2B-markt. Sortlist is momenteel gevestigd in Waver, Gent, Brussel, Parijs en Madrid. Morganes doel is om Sortlist bekend te maken in Vlaanderen en Nederland. Zij heeft professionele opleidingen gevolgd over verschillende thema’s, maar haar lievelingsonderwerpen zijn digitale marketing, sociale media, growth hacking en ondernemerschap in het algemeen. Morgane spendeert haar vrije tijd aan het ontdekken van nieuwe locaties, het proberen van nieuwe restaurants en weleens een lekker glaasje wijn drinken.

Bekijk ook de volgende opleidingen:
Cursus Big Data
Training Marketing Analytics & Big Data

Terug