5 omzetboosters om meer online omzet te maken

De economie doet het goed. Omzetten en marges gaan omhoog. Tijd om in 2018 alles op alles te zetten om de omzet flink te laten stijgen. Pas deze 5 meestertips toe om de eerste stijging mogelijk te maken.

Tip 1: Verzamel je marketingdata? Nee, begin meteen

2018 wordt het jaar van de marketingdata. Marketeers starten en masse met het verzamelen van allerhande data. Natuurlijk, er werd al data verzameld, maar in 2018 wordt het serieus. We verzamelen als marketeers niet alleen data, we gaan het ook gebruiken.

En nee, ik bedoel hier niet alleen google analytics data, webshopdata en dergelijke. Nee ik bedoel voornamelijk profieldata. We gaan het, natuurlijk conform de nieuwste wetgeving, gebruiken om onze klanten op hun wenken te bedienen. Profieldata is het nieuwe goud!

Tip 2: Chat met je bezoekers

Een website is een interactief medium. Gelukkig, steeds meer websites bieden verschillende mogelijkheden aan klanten om contact op te nemen: mailen, chatten, whatsapp, etc.

Dit jaar zullen chatrobots steeds slimmer worden. Hier en daar hoor ik geluiden dat sommigen de Turingtest kunnen halen. Deze test, bedacht door Alan Turing, houdt in dat je niet meer doorhebt dat je met een robot te maken hebt. Al jaren proberen wetenschappers door kunstmatige intelligentie (deep learning) chatrobots zo slim te maken, dat ze bezoekers kunnen begrijpen.

Maar goed, voorlopig is chatten via een agent ook een goed idee. Eduvision maakt gebruik van Tawk.to, een prima chatprogramma, wat ook nog een keer gratis is (incl apps voor Windows, Mac, iOS en Android).

Tip 3: Email marketing - the next step

Email marketing doen we allemaal. Maar hoe goed zijn we erin? De meeste organisaties sturen toch een zeer beperkt gepersonaliseerde mail. Ze segmenteren nog wel enigszins op doelgroep, maar de inhoud van de gemiddelde mail is statisch.

Dit jaar wordt het tijd om dit te veranderen. Als je een webshop hebt, dan toon je bijvoorbeeld artikelen in de mail die bezoekers in het winkelwagentje hebben gedaan of alleen bekeken hebben. Natuurlijk meet je daar ook de conversie bij. De profieldata uit tip 1 vul je natuurlijk aan op basis van deze data. Dit allemaal natuurlijk wel met instemming van de gebruiker, conform de jongste wetgeving

Tip 4: Verkoop andere produkten of diensten

Je hebt klanten. Die klanten kopen produkten. Afhankelijk van de categorieen produkten of diensten die je op dit moment aanbiedt, zoek je ook klanten. Eigenlijk vormen die klanten vooral een database met profielen waarmee je verkoop kunt genereren. Diezelfde klanten kun je waarschijnlijk ook andere produkten en diensten verkopen. Zonder al te veel moeite. Je moet alleen hun interesse peilen (zie de email tip), die in kaart brengen en op basis daarvan besluiten of je die nieuwe produkten of diensten zelf gaat aanbieden of uitvoeren of dat een partner dat voor je doet. Je bepaalt dat aan de hand van de marges die je kunt maken en de moeite die je erin steekt om dat nieuwe produkt of die nieuwe dienst te verkopen.

Tip 5: Doe het anders

De meeste bedrijven bieden hun produkten of diensten op exact dezelfde manier aan als hun concurrent. Tegen ongeveer dezelfde prijzen met ongeveer dezelfde kwaliteit. Dat is in de regel niet de manier om je omzet eens flink te gaan vergroten. Vraag je daarom eens af: wat kun je nu doen om je werkelijk te onderscheiden? En nee, dat doe je voornamelijk niet op prijs, tenzij je in een totaal nieuw marktsegment gaat zitten.

Toen ik jaren geleden met webinars begon meldden mensen zich per honderdtallen aan. Webinars waren nieuw, iedereen wilde weten hoe dat er nu aan toe ging - zo’n online cursus. Eduvision werd "de partij van de webinars", een sympatieke gedachte. En ja, we doen het nog steeds. Onze klanten waarderen het enorm!

Wil je nu veel meer op dit gebied?

Volg onze cursus Marketing Analytics en Big Data

Terug