Marketing: data en intelligentie of achterblijven? 5 tips om mee te doen!

Laatst was ik op een event waar een bekende spreker zei dat bedrijven die geen gebruik maken van data binnenkort niet meer bestaan. De toekomst bestaat uit data, kunstmatige intelligentie en robotisering. Ben jij daar in je marketingteam al voor klaar?

Marketing begint wezenlijk te veranderen. Waar we een aantal jaar geleden het meeste nog handmatig deden, op basis van wat analyse (vnl Google Analytics) en de bekende onderbuik, zien we een enorme kentering ontstaan. Data en (kunstmatige) intelligentie doen zijn intrede.

Tip 1: Verzamel data

Ik hoor em vaker: we doen nog niet zoveel met data. Geen probleem, begin alvast te verzamelen. En niet alleen met Google Analytics, want die data is geaggregeerd dus niet zomaar bruikbaar. Verzamel ook de juiste data in je CRM, je voorraadsysteem, je logistieke applicatie, enzovoorts. Je gaat het namelijk allemaal gebruiken.

Tip 2: Koppel die data

In dataland geldt: 1 bron is geen bron. Je gebruikt meerdere bronnen uit meerdere systemen om verbanden te leggen. Waarom? Het totaal aan bronnen wat je ter beschikking hebt zegt meestal iets over processen en gebeurtenissen in de hele organisatie. Marketing houdt immers niet op bij adverteren en e-mail. Je wilt als marketeer ook de relatie kunnen leggen tussen dat goed verkochte produkt en je advertising.

Tip 3: Niet alleen marketing systemen

Het lijkt logisch om in beginsel alleen data uit marketing gerelateerde software te gebruiken. Snap ik, maar het is niet logisch. Zoals gezegd: koppelen die data! Het kan best dat adverteren op een bepaald produkt heel veel zin heeft, het vervolgens goed verkocht wordt, maar bijvoorbeeld vaak teruggestuurd wordt. Je moet het hele plaatje inzichtelijk hebben.

Tip 4: Train je mensen op data

Data is een specialisme. Voor veel marketeers is data een vrij abstract gegeven. Dat snap ik. Je moet eerst verstand van zaken hebben om data te laten leven. Ik merk ook dat die data bij de meesten niet zomaar tot leven komt. Je moet mensen trainen op het gebied van data voor marketeers (link naar cursus) en marketing automation (link). Want ja, de volgende stap is dat ze je adwords gaan automatiseren, leads slimmer gaan uitfunnelen en vice versa.

Tip 5: Start een marketing-dataproject

Begin een project. Niet meteen een hele grote, maar een overzichtelijk project, liefst op basis van je bestaande software, bijvoorbeeld je CRM systeem en je e-mail marketing systeem. Dat houdt het in beginsel redelijk simpel.

Wat ga je dan doen? Je zou in kaart kunnen brengen waar mensen op doorklikken vanuit de nieuwsbrief in relatie tot gedrag in het CRM (kopen, interesse tonen). Zorg voor meerdere links naar hetzelfde onderwerp of produkt, zodat duidelijk wordt welk type interesse iemand heeft. Wil de bezoeker alleen informatie? Of is er al een duidelijke koopintentie (winkelwagen).

Wil je hier nu verder mee aan de slag? Eduvision verzorgt een aantal cursussen op dit gebied. Ook begeleiden we trajecten:

Starten met je eigen project op het gebied van data & marketing: Cursus Marketing Analytics & Big Data

Marketing automation: Cursus Marketing Automation

Terug